USOS

Uniwersytecki System Obsługi Studiów to efekt współpracy największych polskich uczelni. System powstał w wyniku zapotrzebowania na kompleksowe narzędzie informatyczne służące do zarządzania sprawami studiów w szkole wyższej.
Wśród głównych zastosowań USOS znajdują się między innymi:

  • rekrutacja na studia i immatrykulacja,
  • Elektroniczne Legitymacje Studenckie (drukowanie, przedłużanie ważności itp.),
  • przygotowywanie oferty dydaktycznej (przedmioty, zajęcia, grupy, terminy, prowadzący),
  • zarządzanie tokiem studiów (programy studiów wszystkich stopni i rodzajów, zapisy na zajęcia, protokoły z ocenami, zaliczenia itd.),
  • podania studenckie,
  • prace i egzaminy dyplomowe, elektroniczna archiwizacja prac dyplomowych,
  • stypendia,
  • akademiki,
  • płatności za usługi edukacyjne,
  • wsparcie dla Procesu Bolońskiego,
  • praktyki zawodowe studentów,
  • ankiety,
  • sprawozdawczość,
  • sprawy pracownicze (zatrudnienia etatowe i nieetatowe, rozliczanie pensum itp.),
  • Biuro Karier,
  • uniwersyteckie archiwum.
Dzięki obszerności zastosowań USOS pełni rolę centralnego punktu gromadzenia informacji z całej uczelni, co znacząco usprawnia zarządzanie studiami, umożliwia ujednolicenie procedur uczelnianych oraz pozwala na efektywne wprowadzanie inicjatyw ogólnouczelnianych, takich jak wspólna dla studentów wszystkich kierunków oferta przedmiotów nieobowiązkowych, lektoratów, zajęć z wychowania fizycznego, egzaminów certyfikacyjnych, a także centralna autoryzacja studentów i pracowników w serwisach internetowych uczelni, generowanie unikatowych w skali uczelni numerów indeksów i dyplomów.
Przechowywanie danych w postaci cyfrowej istotnie redukuje liczbę generowanych tradycyjnych dokumentów, pozwala między innymi na wyeliminowanie papierowych protokołów z ocenami, kart egzaminacyjnych, podań studenckich, a nawet indeksów.

USOS to nie tylko scentralizowana baza danych obsługiwana przez pracowników administracji uczelnianej. Z systemem stowarzyszony jest szereg serwisów internetowych dla kandydatów na studia, studentów i nauczycieli akademickich. Wspierają one w sposób zdalny wiele aspektów funkcjonowania uczelni, co wiąże się ze znaczącym odciążeniem pracowników administracji.
Serwisy te umożliwiają między innymi:
  • rejestrację kandydatów na studia,
  • przeglądanie oferty dydaktycznej i planów zajęć,
  • rejestrację na zajęcia,
  • wystawianie ocen,
  • komunikację studentów i prowadzących w ramach grup zajęciowych,
  • składanie podań,
  • rezerwację sal zajęciowych,
  • gromadzenie elektronicznych wersji prac dyplomowych,
  • udostępnianie CV i przeglądanie ofert pracy.
Wraz z Uniwersyteckim Systemem Obsługi Studiów rozwijany jest szereg serwisów internetowych dedykowanych ogółowi społeczności uczelnianej, dzięki którym korzystanie z zasobów scentralizowanego systemu informatycznego możliwe jest nie tylko dla pracowników administracji.

USOSweb - internetowy odpowiednik USOS dla studentów i nauczycieli akademickich pozwalający na zdalne załatwianie spraw związanych z tokiem studiów.

APD /Archiwum Prac Dyplomowych/ - serwis pełni role katalogu i repozytorium elektronicznych wersji prac dyplomowych, inżynierskich, magisterskich i doktorskich powstających na uczelni.

SRS /System Rezerwacji Sal/ - serwis służący do rezerwowania sal w skali całej uczelni. Pozwala na efektywne zarządzanie wykorzystaniem wszystkich pomieszczeń dydaktycznych na danej uczelni, a także kosztami związanymi z ich wynajmem.

UL /Uniwersyteckie Lektoraty/ - serwis umożliwiający rejestrację na zajęcia dostępne dla studentów wszystkich wydziałów.
Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Wydział Technologii Żywności
ul. Balicka 122
30-149
Kraków
12 662 47 48
12 662 47 48
wtzyw[a]urk.edu.pl
ESP:/URKRAKOW/wtz

Adres do korespondencji: 31-120 Kraków, al. Mickiewicza 21
© 2023 Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Projekt i wykonanie strony: Centrum Informatyki URK